Mindfulness is het bewust aandacht brengen naar de huidige ervaring met een open en niet-kritische blik. Mindful Run laat je kennis maken met de verschillende facetten van het hardlopen en leert jou te luisteren naar je eigen lichaam. Jij wordt je bewust van je eigen loophouding, je aandacht bij het hardlopen en de kracht en energie in je lichaam. Door meer in het ‘hier en nu’ te lopen maak je je hoofd leeg en geniet je meer van het moment.

De Mindful Run cursus is een bewustwordingsproces, waarin ademhalingstechnieken en mindfulness technieken toegepast worden in combinatie met het hardlopen. De aangeboden cursus hebben als doel om jou beter te laten ademen, zodat je gemakkelijker en beter leert lopen. Met als uiteindelijk het belangrijkste resultaat: “MEER ENERGIE”.

In de cursus Mindful Run gaan we al hardlopend en stilstaand met de aandacht naar ons lichaam en/of de omgeving. Dit doen we met oefeningen uit de mindfulness, yoga of Buteyko (ademhaling). Ook gaan we met de looptechniek aan de slag. Je leert op deze manier hardlopen op de meest gezonde manier: je beweegt efficiënter (minder belastend voor je lichaam) en loopt jezelf niet meer voorbij, zodat je je leven lang kunt blijven lopen: je voelt aan wanneer je beter niet kunt lopen en welk tempo het meest geschikt is. Het bijkomend resultaat is dat je leert meer aanwezig te zijn in het (hardloop)moment, uit het hoofd te komen, energie op te doen en stress los te laten.

De cursus bestaat uit vijf lessen van 1,5 uur. Elke les heeft een eigen thema, bijvoorbeeld ademhaling, looptechniek, focus of loslaten. Na afloop van iedere les ontvang je een e-mail met een samenvatting van de les en vrijwillig huiswerk.

Voorbeeld van een training:

  • Warming up
  • Ademhalingstechnieken, Yoga en Core Stability oefeningen
  • Loopscholing, hardlopen als een beleving, beter leren voelen.
  • Specifiek gerichte ademhalingstechnieken
  • Cooling down en Body-Scan

Ademhalingstechnieken

Ademhalingstechnieken passen we toe om het maximale rendement uit je ademhaling te halen. Veel hardlopers ademen verkeerd waardoor je veel te veel energie verbruikt. Binnen Mindful run gebruiken we de neusademhaling. Hoe langzamer en hoe minder je in ademt, hoe meer zuurstof en hoe minder melkzuur je in je lichaamscellen hebt en ook des te lager je hartslag zal zijn. Ademhalen via de neus is een stuk voordeliger en gezonder dan ademhalen via de mond – ook tijdens het hardlopen.

Hardlopen heeft positieve effecten op vrijwel alle orgaansystemen in het lichaam. Regelmatig sporten helpt een breed scala aan gezondheidsproblemen en ziekten te voorkomen, of reeds aanwezige klachten te verminderen. Veel mensen leggen zich echter teveel prestatiedoelen op. Mindful run leert je hoe je volop van het hardlopen en de omgeving kunt genieten met een juiste ademhaling en lopen in het ‘hier en nu’.

Resultaat na 5 bijeenkomsten:

Meer energie door een betere ademhaling, betere focus, makkelijker lopen, beter kunnen ontspannen.
Je hardloop carrière krijgt een nieuwe impuls door alle technieken die je leert.

Kosten

Kosten 5 weekse cursus 1,5 uur per keer € 95,- p.p. 4-8 personen.
Liever niet in een groep deelnemen? Informeer dan naar de mogelijkheden en de tarieven.